Teammanager Marketing & Communicatie a.i.

Team Marketing & Communicatie had een slecht imago bij zowel het onderwijs, als het bestuur. Gestart met het maken van een analyse, die gedragen werd door directie en bestuur. Vervolgens heb ik het team begeleid naar wat er nodig was: koers uitgezet, herijking van producten en diensten, doorvertaling naar teamprofiel en (her)inrichting nieuw team. Team(leden) heb ik gecoacht, daarnaast heb ik structuur gebracht (financiën, personeelsgesprekken, jaarplan).

Team M&C op koers
Bestuur, directie en team heb ik bewust gemaakt van het belang van het expliciet maken van een heldere, intrinsieke drijfveer van het team: waarom doen ze wat ze doen, waar halen ze hun enthousiasme vandaan. Hun eigen antwoord op hun ‘why’ (Simon Sinek). Op basis hiervan de ‘how’ samen met het team geformuleerd. De ‘what’ zijn de producten en diensten. Daarnaast in gezamenlijkheid kernwaarden M&C geformuleerd, waar ze zich naar toe willen ontwikkelen, zoals zij gezien willen worden.

 

 

 

 

Betekenis voor producten/diensten M&C
Aansluiting van producten en diensten op behoeften van interne klanten was hierbij de opdracht. Op basis van een waarderingssessie van klankbordgroep op geïnventariseerde producten en diensten (incl. kosten in tijd en geld), ruimte gemaakt om nieuwe nodige taken op te kunnen pakken. Zoals het communicatiever maken van organisatie en bestuur, proactieve mediabenadering, online kennis en ervaring doelmatig vergroten en kennis en ervaring op het gebied van marketing en evenementen binnenhalen.

(Her)inrichting team M&C
Begeleiding ontwikkeling naar een nieuw team, met nieuw teamprofiel. Een teamprofiel dat bestaat uit de ‘why’, ‘how’, ‘what’ en kernwaarden, met een nieuwe set producten en diensten die aansluiten op de behoefte van het onderwijs en het bestuur. Na besluitvorming hierover, nieuw team ingericht, in continue afstemming met directie en bestuur:
– vertaling teamprofiel naar functieprofielen medewerkers
– vertaling naar noodzakelijke ontwikkeling van medewerkers en betekenis besproken in personeelsgesprekken
– drie vacatures uitgezet (content specialist en twee adviseurs), deels geworven o.b.v. communicatieve vacature